• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات جامعه شناختی ایران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 5 (1394)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
شماره شماره 11
شماره شماره 10
شماره شماره 9
شماره شماره 8
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
رشتیانی, آذر, باوندپور, علی احمد. (1392). جهانی شدن، اینترنت؛ هویت قومی مجازی. مطالعات جامعه شناختی ایران, 3(10), 93-105.
آذر رشتیانی; علی احمد باوندپور. "جهانی شدن، اینترنت؛ هویت قومی مجازی". مطالعات جامعه شناختی ایران, 3, 10, 1392, 93-105.
رشتیانی, آذر, باوندپور, علی احمد. (1392). 'جهانی شدن، اینترنت؛ هویت قومی مجازی', مطالعات جامعه شناختی ایران, 3(10), pp. 93-105.
رشتیانی, آذر, باوندپور, علی احمد. جهانی شدن، اینترنت؛ هویت قومی مجازی. مطالعات جامعه شناختی ایران, 1392; 3(10): 93-105.

جهانی شدن، اینترنت؛ هویت قومی مجازی

مقاله 6، دوره 3، شماره 10، پاییز 1392، صفحه 93-105  XML اصل مقاله (294 K)
نوع مقاله: علمی پژوهشی
نویسندگان
آذر رشتیانی ؛ علی احمد باوندپور
چکیده
جهانی شدن پدیده ای است که با ورود رسانه های جمعی به عرصه زندگی بشر، فرهنگ ها و قومیت ها را در کنار هم قرار داده و شرایطی به وجود آورده که می تواند به بازگشت هویت های قومی کمک کند و این روند را شتاب مضاعف دهد و افکار برتری قومی و نژادی را کم رنگ کند، همچنین می تواند شرایطی به وجود  آورد تا در این فضا گروه       قابل توجهی از گروه های قومی در جهت استیفای حقوق از دست رفته خود اقدام کنند.کاربران گروه قومی کرد نیز به عنوان یکی از گروه های قومی حضور فعالی در این فضا دارند که چگونگی شیوه های بازنمایی هویت آنان، و عواملی بر بازنمایی هویت کردها نقش دارند قابل بررسی است.در این مقاله  با استفاده از نمونه گیری ازحداقل 200 صفحه       فیس بوک کاربران کرد نمادها را احراز و با استفاده از روش تحقیق پیمایش برخط با تکنیک مصاحبه آنلاین و تحلیل محتوا و همچنین بهره گرفتن از نظریه های ارتباطی فضای نوین مجازی و هویت آنان ها رامورد بررسی نمود.گروه قومی کرد ازعناصر هویتی که شامل سرزمین، زبان، دین، پرچم، پوشاک،آداب و رسوم، هنر، نیاکان و مفاخر، آیین ها، اسطوره ها و حماسه ها، موسیقی، سرودها و ترانه ها، نام و اسامی و بطور کلی فرهنگ و تاریخ مشترک می شود، برای ابرازموجودیت و تمایز خود از دیگران استفاده می کنند. این فاکتورهای نمادین سازنده تمایزات و بوجودآورنده انواعی از مرزبندی های درونی و بیرونی در میان اقوام می باشند که از دیدگاه جامعه شناختی عوامل آن در این مقاله مورد تحلیل و تبیین       جامعه شناختی قرار می گیرند.
کلیدواژه‌ها
واژگان کلیدی: جهانی شدن؛ فضای مجازی؛ فیس بوک؛ گروه قومی کرد و هویت قومی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 300
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.